prasa

.:PRZEGLĄD ANARCHISTYCZNY nr 11.:

Trzymacie w ręku kolejny 11 numer półrocznika Przegląd Anarchistyczny. Tym razem zacznijmy ten wstęp od okładki, gdzie wykorzystaliśmy motyw z pracy znanego surrealisty René Magritte’a. Powtarzający się na jego obrazach symbol jednakowo wyglądających mężczyzn w surdutach i melonikach o twarzach niewyrażających żadnych emocji, interpretowano niekiedy jako wyraz wszechogarniającej kontroli, która wdziera się zarówno do naszego świadomego jak i podświadomego świata. René Magritte związany był z ruchem surrealistycznym od 1925 r. W tym samym czasie surrealiści opublikowali jedną ze swoich najważniejszych odezw politycznych o znamiennym tytule: „Otwórzcie więzienia, rozwiążcie armię”.

Na ostatniej stronie okładki znajdziecie dwie kartki pocztowe do osób, autorów tekstów publikowanych wcześniej na łamach Przeglądu…, odsiadujących wyroki: Artura Konowalika i Alfredo Bonanno. Bonanno, związany z ruchem anarchistycznym od wielu lat, konsekwentnie stosuje swoje „nielegalne” metody i strategie działania, potwierdzając zgodność swoich słów z czynami. Odsiaduje obecnie wyrok za napad na bank w Grecji, wierny Brechtowskiemu przekonaniu, że założenia banku jest większym przestępstwem, niż jego okradzenie (czy podpalenie). Te kartki pocztowe to nasze pytanie do Ciebie Czytelniku: na ile poważnie jesteś w stanie potraktować wciąż aktualne od 85. lat przesłanie surrealistów? Czy dostrzegasz zagrożenie ze strony państwa, które w dobie kryzysu i wybuchających rewolt, jak ta w Grecji, otacza nas coraz szczelniejszą kontrolą, skutkującą także wzrastającą ilością więźniów, nowymi przywilejami dla policji i torturami stosowanymi wobec zbuntowanych przedstawicieli podbitych społeczeństw na Bliskim Wschodzie? Czy dostrzegasz, jak strach paraliżuje społeczeństwo, wdziera się do naszych umysłów, tak iż nie jesteśmy nawet zdolni do najmniejszych wyrazów oporu i solidarności? Czy stać Cię zatem nawet na ten niewielki gest, jakim jest wysłanie kartki dla Bonanno czy Konowalika?


.:INNY ŚWIAT nr 32.:

    Pierwsza w Polsce konferencja poświęcona polskiemu ruchowi anarchistycznemu – Radosław Skrycki

    Taczki dla prezydenta, mieszkania dla ludzi!

    NIC O NAS BEZ NAS czyli bunt gdańskich lokatorów – Łukasz Musioł

    Darłowo przeciwko atomowi! – Inicjatywa Antynuklearna

    Radykalna Akcja Solidarna – Kolektyw Antygraniczny

    Niesforni (?) nad Cadycką – Lech L. Przychodzki

    Narodowy Spis Powszechny 2011 – Obywatelski obowiązek? – Monika Kupczyk

    Nadzór w szkole – Agnieszka Maria Wasieczko

    Polacy pod specjalnym nadzorem – Agnieszka Maria Wasieczko rozmawia z Katarzyną Szymielewicz, prawniczką oraz dyrektorką Fundacji Panoptykon

    Ruch antyfaszystowski i anarchistyczny w Jassach to jedno – Wywiad z działaczami Actiunea Antifascista

    „Ludzie nie mają nic do stracenia…” – wywiad z rumuńskim anarchosyndykalistą

    O anarchizmie, terroryzmie, rewolcie i nadziejach na przyszłość – wywiad z Yanisem z Occupied London


      .:ZADRA nr 40/41.:

      Jubileuszowa „Zadra” wyszła właśnie z drukarni i jest w drodze do Empików i salonów prasowych Kolportera. Numer 40/41 otwierają trzy rozmowy: o 20 latach klinczu polskiego feminizmu i demokracji, o Kongresie Kobiet Polskich i o lesbijskim kabarecie Barbie Girls. Kto chce wytknąć nos poza polskie sprawy, znajdzie interesujące teksty o kobietach i feminizmie w Turcji, kilku krajach afrykańskich i na Białorusi. Publicystki i publicyści „Zadry” przypominają w swoich artykułach postaci zmarłych niedawno Piny Bausch i Jadwigi Żylińskiej (która publikowala w pierwszych numerach „Zadry”), oceniają z perspektywy ostatnich 10 lat polskie kino, opowiadają o prawosławnej bogini Sofii, o współczesnej pustelniczce szwajcarskiej, o prezentowaniu feminizmu osobom starszym na Uniwersytecie Trzeciego Wieku, o silnych „ślonskich dziołchach” i amazonkach, o meandrach feminizmu i o hiper-skromności kobiet w czasie rozmów z pracodawcami. Matka Bolka zaskakuje krytyczną poezją („Ódka do feminizmu polskiego” – „O feminizmie polski, odwieczne niemowlę!”).


      .:FURIA nr 2.:

      W drugim numerze Furii piszemy o popkulturze. Nie było naszą ambicją ogarnięcie wszystkiego, co naszym zdaniem najbardziej popularne, modne, pożądane. Piszemy o tym, co zobaczyło czujne nasze prawe oko feministyczne a lewe oko LGBTQ. Z perspektywy nieheteronormatywnej.

      A poza tym dyskutujemy o Paradach Równości i prezentujemy warszawski kolektyw UFA, który jest kłir.


      .:BEZ DOGMATU nr 85.:

      Tomasz KRZYŻANOWSKI: Nic się nie stało, Kościele, nic się nie stało!

      Katarzyna NADANA: Teatr jednej roli

      Piotr SZUMLEWICZ: Biedni niosą krzyże

      Michał KOZŁOWSKI: Trzy refleksje okołopatriotyczne

      Marcin KORNAK: Rasizm w Polsce

      Marcin STARNAWSKI: Lewica na boisku prawicy

      Agnieszka MROZIK: Na „czarnym rynku” bez (happy) endu!

      Wojciech WOŹNIAK: Finland, Finland, Finland, The Country, where I want to be!

      Łukasz STANEK: Jak badać miasto?

      Anna ZAWADZKA: List do Eldo

      Teresa ŚWIĘĆKOWSKA: Co czytać?



      .:RECYKLING IDEI nr 12.:

      Nowy kapitalistyczny konsens: Walden Bello
      Realne kryzysu: Alain Badiou
      Zmierzch systemu. Światowy krach kapitalistyczny: Loren Goldner
      Fundamentalny kryzys kapitalizmu: Immanuel Wallerstein, Jea-Jung Su
      Anatomia kryzysu: Jacek Tittenbrun, Przemysław Pluciński
      Wieczny powrót lat dwudziestych?: Grzegorz Konat
      Miasto transformacji. Paul Virilio w Ameryce Obamy: Arthur Kroker, Marilouise Kroker
      Lewicowa dyskusja, czyli gra na boisku liberalizmu: Mariusz Doluk
      Imigrant: wróg wewnętrzny: Mathieu Rigouste, Emmanuelle Piriot, Kamil Majchrza
      Nowa Lewica Izraelska. Zapomniana historia: Poldek Sobel
      Krytyka ideologii Doksa i życie codzienne: Pierre Bourdieu, Terry Eagleton
      Wielość: między masą a klasą. Lud czy wielość? Jacques Rancière, Éric Alliez
      Miejskie place będą naszymi filharmoniami: Michał Libera
      Dialektyczny sampler. Praktyka kompozytorska Heinera Goebbelsa: Max Nyffeler
      Polityka jako przestrzeń dla wyobraźni: Monika Pasiecznik
      John Cage: pomiędzy anarchizmem i zaangażowaniem: Jerzy Luty
      Cornelius Cardew: między muzyką a polityką: Sławomir Wieczorek
      Rewolucja spektralna? Społeczno-polityczne konteksty narodzin muzyki spektralnej: Jan Topolski
      R jak Reconstructie. Moralitet w dwudziestu sześciu literach: Agata Brzoza
      Na marginesie Muzyki i rewolucji: Sławomir Wieczorek
      Muzyka i rewolucja: Luigi Nono
      Głód i gniew: Jarosław Pietrzak


      .:DZIKIE ŻYCIE nr 7-8/193-194.:

      Dzikie Życie jest jedynym w Polsce pismem, które odważnie, dociekliwie i bez pardonu opisuje problemy niszczenia i ochrony przyrody. Krytykujemy konformizm urzędników państwowych, chciwość sektora biznesowego, marazm i apatyczność tzw. ruchu ekologicznego, które są przyczynami postępującego niszczenia najcenniejszych miejsc przyrodniczych.

      Podejmujemy kontrowersyjne sprawy, których unikają inne media ekologiczne. Gwarantujemy najświeższe informacje, trudne tematy, skuteczne działania. Mamy własne zdanie.

      W numerze m.in.:

      Marsze śledzi przez Ryf Mew 

      Niewyuczalność pomieszana z cwaniactwem

      Czy przed powodzią trzeba się bronić?


      .:ABOLISHING THE BORDERS FROM BELOW nr 34.:

      The Berlin-based collective „Abolishing the Borders from Below” began its activities in autumn 2001 and was formed by a handful of East-European migrant anarchists and political and counter-cultural anti-authoritarians. From the very beginning our activities were focused on both socio-political and counter-cultural aspects, while the anarchist principles of non-hierarchical structures and decision-making processes were taken as the common ground for all our activities. Resisting the rules of capitalistic, parliamentarian and other doctrines dominating all aspects of social relations today, we decided on promoting anarchism as the possible alternative; an alternative to the social-systems based on competition, segregation, obedience, exploitation and violence. However, it has to be stressed that, as a collective, we have never decided on one program or exact description of what form of anarchism we are aiming for.

      There are many reasons for that. Among them: the great differences between the backgrounds we come from, from a young anarcho-punk standpoint to that of experiences of participation in the “Solidarnosc” movement (polish workers movement of the 80’). From the beginning we have been rather intuitively using this variety of diverse experiences, standpoints and visions, for breaking the dogmas and letting “our vision of anarchism” develope freely and see it rather as an ongoing process than as a particular unmistakable concept we need to reach one day. So if one would necessarily like to place AbolishingBB (2001-2004) on the global map of the revolutionary left one should see our attempts as heading towards a collective that strongly supports a variety of issues but based on anarchist values, while the AbolishingBB version of anarchism should be seen as a permanent process of collective praxis and theory in order to form our own alternative and see it as a little piece of the complexity of the alternative social relations which we call Anarchism. That is also why we call ourselves an anarchist collective and not an anarchist organization.


      .:CROSSING BORDERS nr 8.:

      Majowy numer “Crossing Borders” w całości poświecony jest zbrodniczej polityce Frontexu, agencji finansowanej przez Unię Europejską odpowiedzialnej za uszczelnianie granic „Twierdzy Europy”, deportacje i prześladowania „nielegalnych” imigrantów.

      Do ściągnięcia ze strony Noborder.org w czterech wersjach językowych: angielskiej, niemieckiej, włoskiej i francuskiej.

      Skomentuj

      Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

      Logo WordPress.com

      Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

      Zdjęcie na Google+

      Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

      Zdjęcie z Twittera

      Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

      Zdjęcie na Facebooku

      Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

      Connecting to %s

      %d blogerów lubi to: